torsdag, februari 02, 2012

Porslinsformar från IB Laursen

Köpte de här fina muffinsformarna av märket IB Laursen från min favoritnätbutik Broarne. Min tanke med formarna är att jag ska slippa köpa pappersformar som kostar flera kronor per styck. Jag köper alltid såna där kvalitetspappersformar som är veckade för att bullarna ska hålla formen och de är tyvärr sjukt dyra. Så därför började jag leta alternativ. Ett tag var jag inne på att köpa muffinsplåtformar, men de har för små hål och sitter för tätt så bullarna jäser över varandra (ja jag har testat). Men sen hittade jag de här och kände direkt hur rätt det var. De här formarna kostade mig 31 kr per styck. Okej jag kommer få baka ett gäng bullar och cup cakes för att det ska vara värt det. Men de här formarna kan man ha till så mycket mer än bullar och cup cakes. Du kan ha de som små dessertskålar och göra små pajer i dem, du kan ha lite nötter och bär och äta mellanmål med kesella. Eller varför inte göra små rotfruktsgratänger i dem. Ja, jag ser hur många användningsområden som helst med dem. Så jag kan försäkra er att de inte kommer ligga och damma i skåpet.

Smörj in varje form med smält smör.

Lägg ner bullarna i formarna.


Här har bullarna fått jäsa under bakduk ca 1 timme. Ni ser hur härligt höga och fina de blivit. I bakgrunden ser ni våra ramekinformar som också fick agera bullformar och även de fungerade perfekt för ändamålet. Varför har jag inte tänkt på det tidigare?


Färdiggräddad och sockerpudrad kanelbulle.

Såhär såg bullarna ut undertill. Som ni ser så har de inte fastnat alls i formarna.

1 kommentar:

  1. Superfina bullar!

    Kolla gärna in www.pastellkoket.se
    Vi har varor ifrån IB Laursen, Falby, Strömshaga samt Bromma kortförlag till riktigt bra priser.

    Mvh, Emma / Pastellköket

    SvaraRadera