lördag, februari 11, 2012

Vegetarisk Italiensk paj med tomater och oliver


Den här pajen är så god så man får önskemål om att göra den till födelsedagar och typ varje helg.  Tillsammans med en god sallad och vitlöksvinägrette så vill man inte ha så mycket mer. Idag gjorde jag till en sallad på ruccola, snackpaprika, lök, tomat och fetaost tillsammans med en vitlöksvinägrette eller dijonvinägrette.

Ingredienser:
Pajdeg:
3 dl dinkelmjöl (eller vetemjöl)
150 g smör
0.5 dl vatten

Fyllning:
8 hela körsbärstomater (vintertid brukar jag byta ut mot ett paket fetaost)
10 soltorkade tomater i strimlor
1 finhackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
100 g kalamata oliver (jag köper alltid med kärnor så de plockar jag bort innan)
4 dl grovriven gräddost

Äggstanning:
4 ägg
0,5 dl creme fraiche
1 tsk salt
nymalen svartpeppar

Gör såhär:
1. Arbeta ihop pajbotten och tryck ut den i en springform. Ställ in i kylen i minst 30 minuter.
2. Sätt ugnen på 200 grader och förgrädda degen i 10 min.
3. Blanda ihop tomater, soltorkade tomater, lök, vitlök, oliver och ost och häll ner allt i pajformen.
5. Häll över äggstanningen.
6. Grädda ca 40 minuter.
7. Ta ut den från ugnen när den är klar och låt den vila ca 5 minuter innan servering.
8. Servera med i princip vilken sallad som helst, tex denna och en vitlöksvinägrette.


Nedan har ni bilder från andra gånger vi ätit den här pajen. Jag gör oftast en sallad med fetaost men altenerar med övriga ingredienser.




Uppdaterad: 2018-01-14 - nytt foto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar