måndag, mars 05, 2012

Västerbottenspaj med Avokadocheviche

Herregud vad stark chevichen blev. Jag tog 2 små minimala egenodlade chilisar. Det blev en rejäl hetta, men det var gott och jag personligen tyckte chevichen passade utmärkt till västerbottenpajen. Det gjorde inte min kära sambo men då är han inget fan av avokado. Så i detta fallet så litar jag inte på hans smaklökar. Men nästa gång blir det en chili istället för två.

Västerbottenpaj
Pajdeg:
150 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Ostfyllning:
7 dl Västerbottensost
3 ägg
2 dl grädde
0,5 tsk salt
nymalen vitpeppar

Gör såhär:
1. Kör ihop degen snabbt i en matmixer. Tryck ut degen i en springform och ställ in den i kylen i minst 30 minuter. Jag brukar göra degen dagen innan om det är vardag, då har man middagen snabbt klart nästa dag.
2. Förgrädda pajdegen i ca 10 minuter i 200 grader.
3. Riv osten och blanda med grädde, ägg, salt och peppar.
4. Häll i smeten i formen och grädda i nedersta falsen i ca 20-30 minuter eller tills den fått en gyllenbrun färg.


Avokadocheviche
4 avokado i kvartar
1 gul lök i skivor (eller 1 salladslök)
saften från 1 citron eller lime
0,5-1 dl olivolja
1-2 röd chili strimlad
salt
nymalen svartpeppar

Gör såhär:
1. Blanda ihop dressingen med olivolja, citron, chili, salt och svartpeppar.
2. Blanda dressingen med avokadon.

Avokadocheviche passar utmärkt till räkor men idag blev det Västerbottenspaj.

1 kommentar: